روابط بین‌الملل دانشکده

گزارش عملکرد بخش ارتباط‌های بین‌المللی دانشکده معماری و شهرسازی شهید بهشتی
تهیه و تنظیم: دکتر زهیر متکی
بخش بین‌الملل دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی در سال‌های 1395-1397 ارتباط‌های متنوعی با دانشگاه‌های خارج از ایران داشته که گزارش آن در ادامه، به‌تفکیک کشورها ارائه می‌گردد.

کشور آلمان
دانشگاه KIT (Karlsruher Institut für Technologie)
پروپوزال اولیه برای یک همکاری دوساله میان دانشگاه کالسروهه و دانشگاه شهید بهشتی در غالب برگزاری کارگاه‌های مشترک و درس‌های مشترک در مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری، تبادل دانشجو و انجام پروژه‌های تحقیقاتی میان استادان دو دانشگاه همچنین فرصت‌های مطالعاتی برای استادان دانشگاه شهید بهشتی مطرح شد. پروپوزال در شهریور 1395 تحویل نهاد DAAD گردید، اما باموفقیت همراه نبود. پس از آن به‌سبب علاقه‌مندی دانشگاه کالسروهه و به‌خصوص ریاست گروه شهرسازی بین‌الملل در دانشکده معماری KIT، خانم پرفسور اِنگل طرح مجددی جهت همکاری در انجام پروژه دانشجویان کارشناسی‌ارشد در حوزه بازنده‌سازی بافت شهری در تهران که با هماهنگی دکتر غفاری از گروه طراحی شهری دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی صورت پذیرفت، بنا شد تا در سال 1396 در نیم‌سال اول ضمن برگزاری یک سفر علمی و کارگاه طراحی مشترک طراحی میان دو دانشکده صورت پذیرد که در حال برنامه‌ریزی می‌باشد. در این راستا محورهای زیر جهت همکاری از طرف دانشکده شهید بهشتی پیشنهاد شد که مورد پذیرش طرف آلمانی قرار گرفت. سایر برنامه‌ریزی‌ها جهت انجام کارگاه و بازدید 15 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی‌ارشد و پنج‌تن از استادان آن دانشکده نیز در اواخر شهریورماه 1396 برنامه‌ریزی شد.
خلاصه کارگاه‌های برگزار شده در ایران و آلمان به قرار زیر است:

عنوان:  کارگاه بازآفرینی شهری تجریش و کارگاه بازآفرینی شهر مالش

  • 1- فعالیت‌های کارگاهی کوتاه‌مدت: برگزاری چهار ورکشاپ ده‌روزه برای دانشجویان و استادان معماری معماری و شهرسازی در مقطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه شهید بهشتی به‌منظور مبادله تجربیات و اطلاعات علمی-تخصصی در جهت توسعه روابط با دانشگاه کارلسروهه آلمان

  • 2- برگزاری کارگاه طراحی مشترک در دو دانشگاه به‌صورت موازی در ترم زمستان 1396 با موضوع مشترک بازآفرینی شهری تجریش

ضرورت:
  • روش‌های آموزشی ایران در تعامل با دانشگاه‌های بین‌المللی می‌تواند ارتقا پیدا کند
  • با‌توجه به 100 ‌ساله شدن کلان‌شهر تهران، اکنون نیاز به حفظ و احیا و به‌سازی بناهای شهری حس می‌شود. از آنجایی که کشور آلمان تجربه مدیدی در مقاوم‌سازی و به‌سازی دارد می‌توان از این تجربه‌ها بهره جست
  • کمبود آگاهی ار دانش روز، مباحث مربوط به ایمنی، استفاده از مصالح بومی و طبیعت‌دوست (قابل بازیافت)
  • به‌روز‌آوری اطلاعات مربوط به مقررات ملی ساختمان
  • به‌روزآوری استانداردهای ساخت با توجه به تکنولوژی ساخت آلمان
اهداف:
با‌توجه به تعاملات علمی میان دو دانشگاه شهید بهشتی ایران و کارلسروهه آلمان و برگزاری ورکشاپ‌های متعدد و لزوم استمرار این تعاملات اهداف زیر بر آن مترتب است:
هدف کلی:
  • استفاده از توان علمی و تجربه مطالعاتی دو دانشگاه و آشنایی با زمینه‌های فرهنگی، علمی و اجتماعی دو کشور
سایر اهداف:
  • برگزاری ورکشاپ و کارگاه موازی با حضور دانشجویان و استادان دانشگاه‌های شهید ‌بهشتی و کارلسروهه در ترم زمستان 1396
  • برگزاری ورکشاپ مشترک با حضور دانشجویان دو دانشگاه در ترم تابستان 1397
  • برگزاری کارگاه بازآفرینی شهری تجریش‌ها با توجه به‌سوابق (برگزاری دو ورکشاپ در تاریخ 4 مهر تا 14 مهر 1396 و 1 آذرماه تا 6 آذرماه 1396 در دانشگاه شهید بهشتی و دو ورکشاپ در تاریخ 27 دی‌ماه تا 2 بهمن‌ماه 1396 و 4 تیرماه تا 12 تیرماه 1397 در دانشگاه کارلسروهه)
Responsive Image
«نامه همکاری با دانشگاه کالسروهه»
کشور ایتالیا
1. دانشگاه پلی‌تکنیک میلان  
دانشگاه پلی‌تکنیک میلان در حال حاضر به‌دنبال یک شریک علمی و پژوهشی مناسب در ایران می‌گردد و اگرچه رایزنی‌هایی با دانشگاه‌های شریف و امیرکبیر صورت گرفته است اما کماکان تفاهم‌نامه و همکاری جدی میان آنها و دانشگاه‌های ایران صورت نگرفته است. این موضوع با توجه به اجلاس اخیر هیات‌علمی و پژوهشی ایتالیا و وزیر علوم آن کشور با همتایان ایرانی در دانشگاه شهید بهشتی از اهمیت شایانی برخوردار است.
هماهنگی‌های صورت گرفته با اساتید و مسئولان دانشگاه پلی‌تکنیک میلان استوار بر یک هدف کلی و مورد تاکید هر دو طرف استوار می‌باشد که این هدف ایجاد ارتباط ساختارمند و بادوام علمی تحقیقاتی بین اعضای هیات‌علمی دو موسسه و تلاش برای حفظ استمرار و پایداری این رابطه جهت حصول نتایج بلند‌مدت است. قرار بر این است که این هدف کلی از جانب هر دو طرف در غالب 4 برنامه زیر پیگیری گردد:
  • 1- دوره دکتری مشترک

  • 2- جابه‌جایی استادان و دانشجویان

  • 3- برنامه‌های تحقیقاتی مشترک

  • 4- برنامه‌های آموزشی مشترک

 اقدامات صورت گرفته، پیش‌بینی شده و مشکلات هر یک از چهار برنامه ذکر شده در ادامه تشریح گردیده است:
در رابطه با دوره دکتری مشترک، برای مرحله اول در‌نظر گرفته شده است که فراخوانی برای دانشجویان مقطع دکتری دانشکده جهت گذراندن فرصت تحقیقاتی در دانشگاه پلی‌تکنیک میلان تهیه گردد. در ادامه و با توجه به بازخورد این فراخوان در بین دانشجویان دکتری و بسته به موضوعات تحقیقاتی کاندیداهای علاقه‌مند و استاد راهنمای‌شان اقدامات بعدی صورت گیرد. چگونگی گذراندن دوره فرصت تحقیقاتی در دانشگاه پلی‌تکنیک میلان به‌صورت مستقیم تحت‌نظر استادان راهنما از هر دو موسسه صورت خواهد پذیرفت که این امر منتهی به شکل‌گیری ارتباط بین اساتید دو موسسه و تضمین پایداری آن در آینده خواهد‌ شد. در‌ ادامه این برنامه چگونگی تاسیس دوره دکتری مشترک که شامل سپری‌ شدن دوره کامل دکتری تحت نظارت هر‌ دو موسسه صورت پذیرد بررسی می‌گردد. بدیهی است که راه‌اندازی این دوره نیازمند طی مراحل اداری در سطوح بالاتر دانشگاه و وزارت‌خانه می‌باشد. در این رابطه دکتر فرانچسکو بالیو که به‌عنوان نماینده دانشگاه پلی‌تکنیک میلان در نشست ما‌بین موسسات علمی تحقیقاتی ایران و ایتالیا با نمایندگان وزارت علوم تحقیقات و فن‌آوری مذاکره کردند به توافقات کلی که لزوماً محدود به دانشگاه شهید بهشتی نمی‌شود) رسیده‌اند، اما کماکان توافق مکتوب و رسمی در این زمینه حاصل نشده‌است. پیگیری‌های آینده از طریق مدیریت روابط بین‌الملل دانشگاه و وزارت علوم جهت تاسیس دوره دکتری مشترک از الزامات تحقق این برنامه است. یافتن منابع مالی و اعتبارات جهت پیش بردن این برنامه از فعالیت‌های دیگری‌ست که در این زمینه در حال انجام بوده و با اینکه هنوز این امر قطعی نگردیده دانشگاه پلی‌تکنیک میلان به توافقاتی با وزارت علوم جهت اخذ اعتبار بابت تحصیلات‌تکمیلی دانشجویان ایرانی در آن دانشگاه دست‌یافته است.
جهت پیش‌بردن برنامه‌های تحقیقاتی مشترک چهارچوبی تهیه گردیده که بر طبق آن تمامی گروه‌های فعال در عرصه تحقیق در هر دو موسسه اطلاعاتی شامل تاریخچه شکل‌گیری گروه و فعالیت‌های پیشینی تحقیقاتی، اعضای فعال در عرصه‌های تحقیقاتی علاقه‌مند به فعالیت بین‌المللی و موضوعات به‌روز تحت تحقیق و بررسی را به اشتراک گذاشته و از این راه بستر ایجاد برنامه‌های مشترک تحقیقاتی ایجاد گردد. تهیه این اطلاعات در گروه‌های ساختمان و بازسازی پس از سانحه به‌انجام رسیده و پیگیری جهت جمع‌آوری این اطلاعات از دیگر گروه‌ها در جریان است.
برنامه‌های آموزشی مشترک تا‌ اینجا محدود به برگزاری کارگاه‌های آموزشی مشترک و تسهیل مشارکت در کارگاه‌های آموزشی یکدیگر می‌باشد. در این رابطه پیگیری با دکتر الیزابتا روزینا جهت فرستادن گروهی از دانشجویان مرمت به‌همراه یکی از استادان به کارگاه آموزشی مرمت در دانشگاه پلی‌تکنیک میلان – در‌صورت برگزاری – طبق پیشنهاد خود ایشان در حال انجام است.
بدیهی‌است تهیه و تنظیم یک تفاهم‌نامه همکاری که شامل موارد فوق گردد می‌تواند باعث شفافیت بیشتر در برنامه‌های ذکر‌شده در بالا و بهتر مشخص‌نمودن مسیر پیگیری آنها شود و طبق توافقات با طرف مقابل این کار به زمانی موکول گردیده که هریک از برنامه‌های ذکر‌شده در بالا به مراحل اجرایی‌شدن رسیده باشد و از پیگیری مستمر آنها اطمینان حاصل گردیده باشد.
 شایان ذکر است که عمده پیگیری‌ها ارتباطات با دانشکده پلی‌تکنیک میلان بر‌عهده دکتر رهام افغانی خوراسگانی عضو جدید هیات‌علمی دانشکده می‌باشد.  

2. همکاری علمی با موسسه تاریخ هنر در فلورانس با هدف «بررسی سندشناختی اسناد مربوط به پروژه مرمت بنای سلطانیه در مرکز اسناد دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی و در مرکز اسناد دانشگاه فلورانس»

موسسه تاریخ هنر در فلورانس، موسسه پژوهشیِ خصوصی متشکل از پژوهشگران مستقل است که از زمان سال 1897 پروژه‌های پژوهشی در حوزه تاریخ هنر و معماری را هدایت و حمایت می‌کند. این موسسه، در سال گذشته با تشکیل گروهی هفت‌نفره از پژوهشگران، پژوهش تازه‌ای را با موضوعِ مطالعه‌ی یکی از فرضیات پروفسور پیرو سن‌پائولزی آغاز کرد. گروه مذکور، به مدیریت دکتر آلساندرو نووآ، جهت دسترسی به منابع بیشتر و انجام مطالعات میدانی، در مهر‌ماه سال جاری به ایران سفر کرد. به‌دنبال این امر، مدیر موسسه که از سابقه همکاری سن‌پائولزی با دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی در دهه هفتاد میلادی مطلع شد، طی مکاتبه با سرکار خانم دکتر اهری و سرکار خانم دکتر رضوی، تقاضا کرد که بازدیدی از دانشکده داشته باشد. این موضوع با موافقت ریاست دانشکده، جناب آقای دکتر زرگر، در تاریخ 10 مهر 1395 انجام‌شد و گروه، ضمن جلسه با ریاست دانشکده، از مرکز اسناد واقع در دانشکده بازدید‌کرد. طی این بازدید کوتاه، مواجه با اسناد مربوط به فعالیت‌های مرمتی پروفسور سن‌پائولزی در سلطانیه از‌یک‌سو، و دانش فنی اعضای دانشکده در این زمینه از سوی دیگر، توجه اعضای گروه را جلب کرد. این امر موجب شد که این گروه، طی نامه‌ای نسبت به توسعه همکاری‌های علمی با دانشکده و مرکز اسناد ابراز تمایل کند. با پیشرفت مکاتبات، پروفسور نووآ پیش‌نویس طرح مقدماتی را برای همکاری ارائه کرد. بر اساس این طرح، اسناد مربوط به فعالیت‌های سن‌پائولزی در ایران (با تمرکز بر سلطانیه) در دو مرکز اسناد واقع در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی و در دانشگاه فلورانس توسط گروه مشترکی از پژوهشگران مطالعه خواهد‌ شد. این مطالعه با هدف سندشناسی و امکان‌سنجی پژوهش‌های مشترک آتی‌ است و شامل هیچ تبادل آثاری نخواهد‌بود. بنا بر طرح ارائه‌ شده، هزینه‌های هر‌ دو سفر به تهران و فلورانس بر عهده KHI است و دانشگاه شهید بهشتی متعهد به پرداخت هزینه‌ای نخواهد بود. در عوض، KHI درخواست کرده است که استاد مدعو ایرانی، درکارگاهی با عنوان گنبدهای ایرانی شرکت کرده و ارائه مقاله نماید.

کشور انگلستان

در سال 1395، جهت شکل‌گیری همکاری‌های علمی بین‌المللی، اقداماتی در سه محور اصلی انجام شده است. محور نخست مربوط به تشکیل یک پانل و ارائه مقاله با عنوان «استادکاری و انتقال طرح و اجرا در معماری ایرانی» در کنفرانس ایرانیکا در دانشگاه کمبریج انگلستان است. این فعالیت انجام‌شده و به‌ اتمام رسیده است که جزئیات آن در ادامه خواهد آمد. محور دوم، مربوط به تعریف همکاری مشترک با موسسه کورتلد دانشگاه لندن است. طی این همکاری، دانشکده معماری و شهرسازی به عضویت برنامه‌ای بین‌المللی خواهد پیوست که در سال 2017 در لندن، تهران، هوانگجو و آکرا انجام خواهد‌شد. توافق‌های اولیه این همکاری نیز انجام شده است و پس از تامین بودجه در دانشگاه میزبان، مراحل آتی اجرا خواهد‌ شد. در‌ن هایت، محور سوم، مربوط به ارتباط با موسسه تاریخ هنر فلورانس است. هدف از این ارتباط، در مرحله اول، آشنایی دقیق‌تر با مجموعه اسنادی است که بخشی در این موسسه و بخشی دیگر در مرکز اسناد دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی وجود دارد. در سطح بعد، طی این ارتباط موضوع تبادل اسناد، دانش فنی و شکل‌گیری همکاری‌های علمی و اجرایی مشترک را امکان‌سنجی خواهد‌ شد. جزئیات اجرایی این همکاری در دست تدوین است. در ادامه جزئیات هر طرح به اختصار معرفی می‌شود.


1. تشکیل پانل و ارائه مقاله در همایش ایرانیکا دانشگاه کمبریج
همایش ایرانیکا، رویداد علمی است که با دعوت از پژوهش‌گران حوزه‌های مختلف مربوط به ایران‌شناسی انجام می‌شود. سومین همایش ایرانیکا، در ماه آوریل سال 2017 در دانشگاه کمبریج برگزار شد. دکتر هادی صفایی‌پور عضو هیات‌علمی دانشکده معماری و شهرسازی شهید بهشتی جهت مشارکت در این همایش، پیشنهاده‌ای مبنی بر تشکیل پانل مستقلی با عنوان «استادکاری و انتقال طرح و ساخت در معماری ایران» به دبیرخانه همایش ارائه نمود. این پانل شامل سه مقاله بود که با حضور دکتر ریچارد مک‌کلری (دانشگاه ادینبرگ)، پولینا ایوانووآ (دانشجوی دکتری دانشگاه هاروارد)، ماکزیم دُروچِر (دانشجوی دکتری دانشگاه سوربن پاریس) و بنده برگزار می‌شد. خوشبختانه، پیشنهاد دکتر صفایی‌پور از سوی دبیرخانه علمی همایش تایید شد و فرایند گردآوری چکیده مقالات، فایل ارائه مقالات و دیکر هماهنگی‌ها به‌خوبی انجام شد. اما متاسفانه تقاضای ویزای انگلستان ایشان رد شد و امکان حضور در همایش برای ایشان میسر نگردید. با این وجود، نسخه صوتی، تصویری و  دیجیتالی از ارائه مقاله تهیه و برای دبیرخانه ارسال گردید. بدین‌ ترتیب، با ارائه هر سه مقاله، پانل برگزار شد و بنابر گزارش دبیر همایش، با حضور پژوهشگران برجسته هنر و معماری تاریخی ایران، به‌یکی از موفق‌ترین پانل‌های همایش تبدیل شد. هر سه مقاله، به‌عنوان گزینه‌های دربافت جایزه ویژه انتشارات بریل انتخاب شدند و در‌ نهایت مقاله مشترک پولینا ایوانووآ و ماکزیم دُروچِر این جایزه را دریافت کرد. اطلاعات مربوط به همایش و مقالات ارائه شده است.

2. همکاری علمی با موسسه هنر کورتلد دانشگاه لندن
موسسه هنر کورتلد دانشگاه لندن همراه با دانشگاه سواس لندن در نظر دارد، برنامه چهار‌ساله‌ علمی بین‌المللی را در ماه سپتامیر سال 2017 آغاز کند. در این برنامه، دوازده پژوهشگر از کشورهای انگلستان، فرانسه، سوئیس، آمریکا، برزیل و تایوان حاضر خواهند شد تا آثار هنری جهانی در دوران مدرن نخستین (قرن 15 تا 19 میلادی) بررسی کند. این برنامه، بر آن است تا روایت اروپایی به تاریخ هنر در جهان را به چالش کشیده و بهبود بخشد. در مرحله نخست، سفر به براساس توافق‌های اولیه در‌حال انجام می‌باشد. شایان ذکر است که هماهنگ‌کننده فعالیت‌های فوق در دانشکده معماری و شهرسازی آقای دکتر صفایی‌پور عضو هیات‌علمی جدید دانشکده می‌باشند.

اسپانیا
دعوت از گروه مهندسی و معماری FHECOR
این سمینار علمی دو روزه که در نیمسال اول 1395-1396 صورت گرفت مروری بر تجربه‌های سازه‌ای و معماری گروه مهندسی توانمندی بود که در کنار ارایه پروژه‌ها بین‌المللی این گروه به بررسی برخی پروژه‌های دانشجویی دانشکده نیز صورت پذیرفت. برخی از کارهای دانشجویان نیز به دفتر ایشان جهت اصلاح و دریافت نظرات فرستاده شد. سخنرانان این جلسه مسئول خاورمیانه شرکت فکور آقای LINO GARCIA RIVER و یکی از مدیران ارشد شرکت آقای JOSE ROMO بودند و علاوه بر استقبال دانشجویان این سمینار دو روزه با استقبال شرکت‌های خصوصی نیز مواجه شد.
دانشگاه پلی تکنیک مادرید
دعوت از گروه مهندسی و معماری FHECOR
این سمینار علمی دو روزه که در نیمسال اول 1395-1396 صورت گرفت مروری بر تجربه‌های سازه‌ای و معماری گروه مهندسی توانمندی بود که در کنار ارایه پروژه‌ها بین‌المللی این گروه به بررسی برخی پروژه‌های دانشجویی دانشکده نیز صورت پذیرفت. برخی از کارهای دانشجویان نیز به دفتر ایشان جهت اصلاح و دریافت نظرات فرستاده شد. سخنرانان این جلسه مسئول خاورمیانه شرکت فکور اقای LINO GARCIA RIVER و یکی از مدیران ارشد شرکت آقای JOSE ROMO بودند و علاوه بر استقبال دانشجویان این سمینار دو روزه با استقبال شرکت‌های خصوصی نیز مواجه شد.
  •    1- r. Jose Miguel Atienza Riera, Vice-Rector for Academic Strategy and Internationalization

  •    2- Mr. Gustavo Alonso Rodrigo, Director for International Relations of the Aeronautics and Astronautics School

  •    3- Mr. Narciso Garcia Santos, Director of the Image and Video Processing Research Group

  •    4-  Ms. Teresa Riesgo Alcaide, former Director and current member of the Industrial Electronics Center

کشورهای عراق و سوریه
در سال‌های گذشته درخواست‌هایی مبنی بر همکاری‌های علمی از طرف دانشگاه کوفه و برخی از دانشجویان عراقی مشغول در دانشکده مطرح گردیده‌ است. طرح بازدید از دانشکده و کارگاه‌های تخصصی دانشکده توسط گروهی منتخب ازدانشگاه کوفه به دانشکده رسیده که جهت پیگیری به معاونت بین‌الملل دانشکده ارجاع گردیده‌است. استادان منتخب دانشگاه کوفه به قرار زیر می‌باشند:
  •    1- خانم دكتر فائده نوری - معماری

  •    2- استاد موحد همام باقر - برنامه‌ریزی شهری

  •    3- استاد احمد فائق‌المظفر - معماری

  •    4-  استاد اركان - برنامه‌ریزی شهری